اپی نوروزی

وبلاگ ابوذر نوروزی نژاد

اپی نوروزی

وبلاگ ابوذر نوروزی نژاد

روح بیدار جامعه: موسیقی راک

 

رابرت پلانت

 در جامعه ما کمتر به کولیان آشفته موی موسیقی توجه می شود.سال هاست که در جهان آشوب به پا می کنند و ما کمتر از این بازی طنازانه آن ها به وجد می آییم.گرچه عدم آشنایی و شناخت راک (یا اصلاً خود موسیقی) درد گرانی است.

روح بیدار جامعه در موسیقی راک جاری است.موسیقی راک همواره در کنار جامعه و همگام با آن قدم برداشته است.در زمان جنگ ویتنام اگر راک نبود معلوم نبود عاقبت جنگ چه می شد و امروز پایان تلخ تری را نظاره بودیم.گستره و عمومیت این موسیقی تا به آنجاست که در حال حاضر 174 ژانر را در سینه خود جا داده است. که می دانیم بیشتر هم خواهد شد. 

   

الویس پریسلی 

 موسیقی راک اندر رول پدر موسیقی راک است. این سبک با الهام از موسیقی بلوز، کانتری و جاز پا به جهان گذاشت.الویس پریسلی و چاک بری آفریندگان این سبک بودند گرچه نام الویس در جهان بسیار بیشتر از نام چاک بری شنیده شده است . آن هم شاید به واسطه صدای زیبا و موسیقی جهان شمول تر او بوده است. گاهی او را الویس د پریسلی (Elvis the Persly) می خوانند تا یادآور راک اند رول باشد. الویس خدای موسیقی در قرن 20 است.آنقدر که او را سلطان می دانند.او از همه سلطان های این دوران مشهورتر (و محبوب تر) است.

نشانه های اولیه موسیقی راک در آوازهای دهه 50 دیده می شد.در دهه 60 دیگر زندگی جوانان شده بود.و تا سال های آخر 70 نیز به سلطنت ادامه می داد که متاسفانه سر و کله دیسکو پیدا شد.اما راک خاموش نشد و باز در دهه 90 بار دیگر خودی نشان داد.گرچه من هنوز راک دهه 60 و 70 را بیشتر دوست دارم.

هنرمندان راک در این چند دهه  پیشگامان نهضت های ضد جنگ، آزادی بخش،ضد تبعیض نژادی و جنسی، ضد زن!و هر چه ذهن و روح جامعه را درگیر خود می ساخت.بودند.

گرچه در 10سال اخیر به معرفی هنرمندان بسیاری در مجلات،سایت ها و...برمی خوریم.که کار های خوبی هم در میانشان است.اما من هم تصمیم گرفته ام بیش تر از آن ها بنویسم... 

اشعار و ترانه هاشان را بازگو کنم.

نظرات 2 + ارسال نظر
h.salimpoor یکشنبه 29 دی‌ماه سال 1387 ساعت 16:05

کار خوبی رو شروع کردی .

پیشنهادم اینه که روی هر دوره و سبک بیشتر تمرکز کنی

با کمک دوستان و همفکری آن ها
حتماً...

صندل دوشنبه 30 دی‌ماه سال 1387 ساعت 21:32

صندل الویس را خیلی دوست دارد.چاک بری هم خوب است اما الویس چیز دیگری است. باز هم ادامه بدهید.

ممنون صندل

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد