اپی نوروزی

وبلاگ ابوذر نوروزی نژاد

اپی نوروزی

وبلاگ ابوذر نوروزی نژاد

غوغای سرد سکوت

نگاهی به پوستر های مفهومی احمد کارگران

امسال سال گاو ست.به قول قدیمی ها سالی پر برکت که در آن روزی بسیار خواهد شد. با این گرمای جان فرسا که استخوان می شکند؛ در فضایی بسته گالری ها در بعد از ظهری که آفتاب مهلتی به انسان می دهد و شب آرام با نسیمی نا مفهومی به سوی ما می آیند.دیدن نمایشگاه های با جنس این جایی و امروزی جان آدم را حال می آورد.

مدتی بود که می خواستم درباره احمد مطلبی بنویسم که هر بار با حاشیه هایی این خواسته من گره می خورد که بماند.

نمایشگاه پو ستر های مفهومی که از تاریخ ۲۰ تیر ماه تا ۲۵ همین ماه به مدت شش روز در خانه شهریاران جوان برگزار می شود.

 تلفیقی از پوستر و هنر مفهومی ست.احمد کارگران در رویکرد که درین دو ،سه ساله اخیر داشته است از فضایی دو بعدی جدا شده و برای تصویر کردن آنچه می اندیشده به فضای سه بعدی روی آورده است.( که بماند برای چه، که این را هنرمند پاسخ می گوید.)

از خصوصیات کارهای احمد کارگران باز تولید چند باره یک ایده است.که اگر به نقاشی او نگاه کنیم و یا به دیگر فعالیت های او این تکثیر را بار ها می بینیم.

این نمایشگاه منحصر به فرد است.

۱-  هم از آن جایی که رامی خود به تنهایی قسمتی از بار فرهنگ معاصر این شهر را به شانه می کشد.انسان دلخسته ی که عاشقانه هایش دل هر انسانی را به درد می آورد.رامی ترانه سرایی مدرن را در هرمزگان به وجود آورد. او هنرمندی متعهد به این مردم بود؛ ترانه های او پاره ی از وجود او و جامعه اطراف ش را بازنمایی می نماید.او ترانه سرایی را از شعر های عاشقانه معمولی و هجویه سرایی های بی شمار نجات داد.او برای هیچ آیینی جز عشق و انسان نسرود و نخواند.صدای خسته و گرفته رامی از روزگار انسان امروز و جهان پر آشوبش می گوید.او اوج ترانه سرایی در این استان و شاید ایران می باشد.

۲- درین نمایشگاه ۷ پوستر به نمایش درآمده اند.که از بین ۲۰ اتود اولیه انتخاب شده اند.پوستر ها را نه بر دیوار بلکه بر روی زمین باید دنبال کرد.همچنین پوستر ها ۳بعدی اند.این کارها از آنجایی که دارای لی اوت و کادر مشخصی هستند به پوستر می ماند و از آنجایی که محتوا بر فرم غالب است و نوع چیدمان آن به هنر مفهومی شبیه است.احمد خوب توانسته این دو گونه را در کنار هم بیافریند.گرچه محصول ، بعضی از مشخصه های پوستر و یا هنر مفهومی را ندارد.که به نظر من خیلی مهم نیست.

در این میان اجرای ۳ کار خیلی خوب شده بود.

۳-  این نمایشگاه جدایی احمد کارگران از فضای بومی کار های گذشته اش است.

بحث بیشتر را به زمان دیگر محول می کنم.

در پایان امروز تکنوازی محسن آزاد بخش را در کنار این آثار شنیدی خواهد بود.